• Spreker zorg

  • Mensgerichte zorg, lief ziekenhuis, patiëntgerichte zorg… elke zichzelf respecterende zorginstelling werkt op de een of andere manier wel volgens een methode of principe dat de patiënt centraal stelt. En dat meteen de effectiviteit en de efficiency van de zorg beter maakt.

    Oprechte aandacht

    Als ervaringsdeskundige en spreker in de zorg juicht Jaap deze initiatieven uiteraard van harte toe. Hij weet precies wat echte aandacht voor je kan doen. Hoe hulpeloos je je kunt voelen als je volledig afhankelijk bent van anderen. Maar ook hoe je met de juiste begeleiding, stimulans én eigen inzet weer zoveel mogelijk je leven weer in eigen hand krijgt. En hoe Carlos-momentjes, zoals Jaap ze noemt, je leven letterlijk en figuurlijk kunnen redden. Genoemd naar de Portugese broeder Carlos, die Jaap na zijn ongeluk in een onbekend ziekenhuis en omringd door mensen die hij niet kon verstaan, toch het gevoel gaf dat hij werd gezien en begrepen.

    Verplaats je in de ander

    Maar hoe doe je dat precies: de patiënt echt centraal stellen? Door de mens achter de patiënt te zien en je echt in diegene te verplaatsen. Zeker in deze tijd met alle veranderingen in de zorg is dat vaak lastig. De benadering in de zorg is nog vaak van bovenaf, in plaats van echt naast de ander te gaan staan. Soms zijn er ingesleten patronen als ‘Ik douche al twintig jaar mensen zo, waarom zou ik het anders doen?’. Soms zijn zorgverleners noodgedwongen vooral bezig om zich staande te houden en zien ze niet altijd meer hoe groot hun toegevoegde waarde is. ‘Wie ben ik in deze organisatie van tientallen, honderden of duizenden medewerkers?’ Maar jij maakt op jouw plek het verschil. Hoe kun je je passie voor de zorg blijven volgen, zonder te verdrinken in alle regeltjes en rapporten? Hoe krijg je weer het gevoel dat je echt van toegevoegde waarde bent voor de patiënt? Hoe kun je je werk weer met je hart doen? Jaap legt de vinger exact op de zere plek en laat zien hoe je je werk weer met je hart kunt doen.

    Terug naar de passie

    Spreker zorg, mensgerichte zorg maakt het verschilHuurt u Jaap in als spreker zorg, dan geeft u uw publiek een optreden dat indruk maakt en raakt. Met een verhaal waarbij ook veel gelachen wordt. En waarbij uw medewerkers weer ervaren waarom ze ook al weer kozen voor de zorg en hoe ze met kleine dingen echt het verschil kunnen maken. De passie voor en de trots op hun vak zie je gedurende het optreden – en nog lang daarna – weer helemaal terugkomen.

    Wilt u ook uw publiek verrassen en inspireren door iemand die weet waarover hij het heeft? Vraag dan vrijblijvend naar de mogelijkheden om Jaap in te zetten als spreker zorg bij uw evenement.

    “Bedankt voor je enerverende en soms ook confronterende woorden van vanmiddag! Middels een schaterlach mensen bewust maken van de rol die je hebt als zorgverlener”
    Maureen Luykx, Teamleider S&L zorg

    Vraag vrijblijvend meer informatie aan

    De presentatie over mensgerichte zorg is ook te verkrijgen in een Engelstalige lezing. Wilt u nog meer toegevoegde waarde van het optreden en daarna? Kijk dan eens bij het speciale een-twee-drietje.